A Tisza-tavi műtárgyak nyomában

2015. november 12. 13:21 - HelloHal

A Tisza-tó körül az is találhat érdekes "műtárgyakat", aki nem kedveli a művészetet. Akár autóval, akár kerékpárral, akár gyalogosan indulunk felfedezni a tavat, érdemes egy pillantást vetni a környék műszaki berendezéseire, vagy az ipar műtárgyaira is.

A Tisza-tónál a halak is lépcsőznek. Az Abádszalók irányában, a régi meder területén található a kiskörei hallépcső, amely tulajdonképpen egy úgynevezett ökológiai folyosó: a vízben élő állatok, nagyrészt halak átkelését a Tisza felé. Korábban erre csak árvíz idején volt lehetőség, amikor a közeli duzzasztómű zsilipkapuit megnyitották.

Ha egy kicsit tovább haladunk, ezt a hullámtéri duzzasztóművet is láthatjuk. A 12 nyílásból álló alkotás szaknyelven egy árapasztó. Árvíz esetén a műtárgy képes elvezetni a megnövekedett víztömeg egy részét, így megvédve a környék értékeit. A felesleges vizet a duzzasztómű alvízi csatornáján aztán visszavezetik a Tisza főmedrébe.

Tipp! Abádszalókon motorcsónakkal is szelhetjük a tavat!

A legnagyobb műtárgy a kiskörei vízlépcső, mely Magyarország legnagyobb vízgazdálkodási létesítménye. Három részből áll: vízerőműből, duzzasztóműből és hajózsilipből. Mindegyiknek más-más a feladata. A vízerőműben villamosenergia-termelés folyik. Az itt termelt áramot az országos hálózatba táplálják. A műtárgy középső része egy duzzasztómű: itt  történik a Tisza-tó vízszabályozása, és itt vezetik le az árvizet is. A bal oldalon egy hajózsilip látható.

 

Néhány kilométerre van a Nagykunsági öntöző főcsatorna beeresztő zsilipje. A Nagykunsági főcsatorna Magyarország legnagyobb öntöző műve, egészen a Körösvölgyig kiépítve. 40 km-re a Tisza-tótól kettéágazik, a keleti ág a Hortobágy-Berettyóba, a nyugati ág pedig a Hármas-Körösbe köt be. 

Tiszaderzs felé több helyen láthatunk szivattyútelepet. A 4-es számú öblítő csatorna zsilipje a következő műtárgy. A tiszaderzsi szakaszon újabb szivattyútelep, majd hosszú út után a kerékpárút közvetlenül a Tiszafüredi öntöző rendszer, a Horthy csatorna mellett vezet el.

A 33-as számú út keresztezi a X-es öblítő csatornát, majd a Tisza folyó főmedri hídja következik. Poroszló felé haladva két hullámtéri hídon kerekezünk át, az első a Bocskoros híd, a másik a Százöles híd. A híd után rögtön balra fordulva már az árvízvédelmi töltésen vagyunk.

Poroszlót elhagyva az újlőrincfalvi szakaszra érünk, így elérjük a Laskó patakot, ennek az újabb hídján haladunk át, de ott a régi, alacsonyabb híd is. A sarudi medence hatalmas vízfelülete mellett kerekezve érjük el Dinnyéshátat, mely egy kis üdülőfalu, de régen tanyavilág volt a helyén.

Tipp! Ha már Poroszló, A Tisza-tavi Vízisétányt se hagyjuk ki!

Kiskörére visszaérve érjük el a Jászsági öntöző főcsatorna zsilipjét. Ez a Jászság felé biztosítja az öntözővizet és a halastavi vízutánpótlást. A Jászsági-öntöző-főcsatornához már egészen közel van a kiindulási pontunk, a vízlépcső. Ide visszaérve már meg is tettük a közel 70 km-es körutat.

Szállások a Tisza-tónál >>

Ha kerékpárra pattannánk >>

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://itthonatiszatonal.blog.hu/api/trackback/id/tr518070158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.