A Horthy-csatorna története

2015. november 20. 09:07 - HelloHal

A Horthy csatorna egy igazi, magyar aquadukt, azaz függőcsatorna. A 33 méter hosszú csatornahíd ma már ipari műemlék, egy darabon még a 34-es utat is keresztezi. A Horty csatorna nem csak műtárgy: izgalmas vízi útvonal, horgászhely és bringás célpont is.

tunderfatyol.JPG

1934-35 között hatalmas aszály sújtotta az alföldet. Sok ezer gazdálkodó megélhetését hozta válságos helyzetbe. Óriási termés kiesés keletkezett. Horthy Miklós kormányzó kenderesi birtokain is elszikesedett a talaj, a halastavak kiszáradtak.

Az alföld kiszáradása sürgette az öntözés fejlesztését, az öntözéssel kapcsolatos tervek elkészítését, azok megvalósításához szükséges törvényi és költségvetési háttér biztosítását. 

1937. augusztus 17-én Szolnokon a színházban ülésezett az Alföld Bizottság. Az ülésen megjelent Horthy kormányzó is. Horthy ekkor indította meg az alföldi öntözési munkálatokat.
Tervbe vették a Tiszaörvényről induló és a Horthy birtokán át Kenderesig tartó szivattyútelep és a hozzájuk tartozó öntözőcsatorna-hálózat kiépítését.

A tiszafüredi öntöző rendszer és tiszaörvényi "vízkivételi mű", ismertebb nevén a Horthy csatorna története tehát a két világháború közötti időszakra nyúlik vissza. Magyarország akkori szakemberei - átgondolva a vízügyi politikát  -az öntözésfejlesztés területén az első olyan beruházást indították el, mely egy nagyobb területet érintett, és ahol egy meghatározó létesítményrendszer épülhetett ki.

Tiszaörvénynél a Tisza vizét szivattyúkkal kiemelve olyan öntözőrendszerbe szállítják a vizet, melynek összhossza közel 100 km, 115 négyzetkilométert fed le, végpontja pedig Kenderes. Gyakorlatilag Horthy Miklós kenderesi területeihez vezettek öntözővizet. Szépen megtervezett és kivitelezett öntözőrendszer. Különösen a szivattyútelep és a 333 méter hosszú csatornahíd érdemel említést.

TIPP! Itt aludjunk, ha meglátogatjuk a Tisza-tavat!

Az öntözőrendszer - mely ma is üzemel - útja végül betoncsatornában folytatódik. A 34-es út mellett, Tiszaörs térségében halad egy darabon, ahol azt keresztezi is. Az öntözőrendszer ma is ellátja ennek a 115 négyzetkilométeres területnek Kenderesig az öntöző víz biztosítását, illetve a halastavi vízellátást és vízpótlást is biztosítja.

 >> Tipp! Ne hagyjuk ki az Örvényi Pákász Tanösvényt sem!

Szólj hozzá!

A Tisza-tavi műtárgyak nyomában

2015. november 12. 13:21 - HelloHal

A Tisza-tó körül az is találhat érdekes "műtárgyakat", aki nem kedveli a művészetet. Akár autóval, akár kerékpárral, akár gyalogosan indulunk felfedezni a tavat, érdemes egy pillantást vetni a környék műszaki berendezéseire, vagy az ipar műtárgyaira is.

A Tisza-tónál a halak is lépcsőznek. Az Abádszalók irányában, a régi meder területén található a kiskörei hallépcső, amely tulajdonképpen egy úgynevezett ökológiai folyosó: a vízben élő állatok, nagyrészt halak átkelését a Tisza felé. Korábban erre csak árvíz idején volt lehetőség, amikor a közeli duzzasztómű zsilipkapuit megnyitották.

Ha egy kicsit tovább haladunk, ezt a hullámtéri duzzasztóművet is láthatjuk. A 12 nyílásból álló alkotás szaknyelven egy árapasztó. Árvíz esetén a műtárgy képes elvezetni a megnövekedett víztömeg egy részét, így megvédve a környék értékeit. A felesleges vizet a duzzasztómű alvízi csatornáján aztán visszavezetik a Tisza főmedrébe.

Tipp! Abádszalókon motorcsónakkal is szelhetjük a tavat!

A legnagyobb műtárgy a kiskörei vízlépcső, mely Magyarország legnagyobb vízgazdálkodási létesítménye. Három részből áll: vízerőműből, duzzasztóműből és hajózsilipből. Mindegyiknek más-más a feladata. A vízerőműben villamosenergia-termelés folyik. Az itt termelt áramot az országos hálózatba táplálják. A műtárgy középső része egy duzzasztómű: itt  történik a Tisza-tó vízszabályozása, és itt vezetik le az árvizet is. A bal oldalon egy hajózsilip látható.

 

Néhány kilométerre van a Nagykunsági öntöző főcsatorna beeresztő zsilipje. A Nagykunsági főcsatorna Magyarország legnagyobb öntöző műve, egészen a Körösvölgyig kiépítve. 40 km-re a Tisza-tótól kettéágazik, a keleti ág a Hortobágy-Berettyóba, a nyugati ág pedig a Hármas-Körösbe köt be. 

Tiszaderzs felé több helyen láthatunk szivattyútelepet. A 4-es számú öblítő csatorna zsilipje a következő műtárgy. A tiszaderzsi szakaszon újabb szivattyútelep, majd hosszú út után a kerékpárút közvetlenül a Tiszafüredi öntöző rendszer, a Horthy csatorna mellett vezet el.

A 33-as számú út keresztezi a X-es öblítő csatornát, majd a Tisza folyó főmedri hídja következik. Poroszló felé haladva két hullámtéri hídon kerekezünk át, az első a Bocskoros híd, a másik a Százöles híd. A híd után rögtön balra fordulva már az árvízvédelmi töltésen vagyunk.

Poroszlót elhagyva az újlőrincfalvi szakaszra érünk, így elérjük a Laskó patakot, ennek az újabb hídján haladunk át, de ott a régi, alacsonyabb híd is. A sarudi medence hatalmas vízfelülete mellett kerekezve érjük el Dinnyéshátat, mely egy kis üdülőfalu, de régen tanyavilág volt a helyén.

Tipp! Ha már Poroszló, A Tisza-tavi Vízisétányt se hagyjuk ki!

Kiskörére visszaérve érjük el a Jászsági öntöző főcsatorna zsilipjét. Ez a Jászság felé biztosítja az öntözővizet és a halastavi vízutánpótlást. A Jászsági-öntöző-főcsatornához már egészen közel van a kiindulási pontunk, a vízlépcső. Ide visszaérve már meg is tettük a közel 70 km-es körutat.

Szállások a Tisza-tónál >>

Ha kerékpárra pattannánk >>

Szólj hozzá!

Mi a különbség: téli és nyári vízállás a Tisza-tavon

2015. október 29. 16:59 - A.g.o.r.a.

Különösen meghatározó a Tisza-tó életében és a táj arculatában is a téli-nyári vízszint.  Ahol nyaranta kenuval vagy csónakkal barangoltunk, ott telente akár bakancsos túrákra is indulhatunk, s bár szűkül a vízfelület, de ezzel párhuzamosan kinyílnak a száraz lábon megközelíthető pontok. Ettől oly vonzó, kiszámíthatatlan, változatos és megújuló ez a víz.

10361659215_1ee4c0e78d_z.jpg

A két vízszint közül a nyári a leghosszabb, mely április végétől október végéig tart. Ezt követi az őszi leürítés, mely 2-3 hetes időszakban történik napi 5-8 cm-es vízszintcsökkentéssel.

A véglegesnek mondható téli vízszintjét november közepén éri el a Tisza-tó, viszont egészen február végéig 10 cm-es intervallumban mozoghat attól függően, hogy milyen kemény és hideg a tél, milyen a jégborítás. És itt kezd érdekessé válni a dolog, mert végleges vízszint viszont kétféle lehet télen: a magasabb 120 cm-rel alacsonyabb a nyári víznél, az alacsonyabb pedig 170 cm-rel. Tehát a kétféle téli vízszint között 50 cm a differencia.

Március közepére egy bizonyos emelkedett vízszint már mutatja a jobb idő, a tavasz közeledtét. Ez az öntözőcsatornák vízellátása miatt válik fontossá.

Adott esetben azonban nem mesterségesen történik a Tisza-tó feltöltése, hanem a tavaszi árhullám vízhozama tölti fel sokszor nemcsak a nyári vízszintre, hanem 1-2-3 méterrel magasabbra is. Így aztán majd az árhullám apadó ágán következik be a duzzasztás megkezdése, és a vízügyi szakemberek beállítják a tó nyári vízszintjét. Árvíz persze jöhet nyáron vagy télen is.

 

De miért van szükség a csökkentett, téli vízszintre? A Tisza-tavon a lakosság életvédelme és vagyonbiztonsága miatt van szükség a téli vízszintre. Kiegészítve a műtárgyak védelmével és az esetlegesen előforduló jeges árvíz kezelésével. Számoljunk! 1 cm vízszint emelkedéséhez 1 millió köbméter vízre van szükség, így egyáltalán nem mindegy mekkora víztömeg fagy meg télen. A Tisza-tó téli vízszintjénél bizonyos medencék, mederrészek szárazra kerülnek, így a képződött jég mennyisége is kevesebb. A tavaszi, Kárpátokból lefutó árhullámot egy nagy raktározó kapacitású terület és tározótér tudja fogadni.

Turistaként azonban az év minden hónapjában kihasználhatjuk a Tisza-tó adottságait hol jégtúrával, hol horgászattal, hol pedig ökotúrával.

Szólj hozzá!

Tényleg békatutajon utazik a béka?

2015. október 06. 11:48 - A.g.o.r.a.

Tényleg létezik egy olyan növény, hogy békatutaj, és tulajdonképpen most egy  úszó hínárról van szó, melynek pici fehér virága van, és gyökere nem rögzül a talajhoz. Talán épp ezért nem is alkot kiterjedt nagy mezőket mint például a sulyom, amiről korábban itt írtunk.

A békatutajjal ellentétben a tavirózsa, a tündérrózsa vagy a tündérfátyol rögzült hínárok, gyökerük a talajba kapaszkodnak, s ezeken a békák nem is tudnak kényelmesen közlekedni, azaz tutajozni. Merthogy a békatutaj a nevét tényleg arról kapta, hogy a béka a levélzetére felkapaszkodva pihenget, miközben sodródik az áramlással.

illustration_hydrocharis_morsus-ranae0.jpg

A lenti fotókat az Óhalászi bejáróban sikerült készíteni, itt 3, egymástól térben távolabb eső, egyenként legfeljebb 1-1 négyzetméternyi területen élő békatutaj csoportosulás figyelhető meg. A növények teljes pompájukban virágoztak. 
bekatutaj.png

A békatutaj Európa-szerte megtalálható a Brit-szigetektől és Skandináviától kezdve egészen a Földközi-tenger térségéig és a Kaukázusig. Más kontinensekre is betelepítették ezt a növényfajt.

A békatutaj úszó levelű, évelő növény. Levelei 3-7 centiméter szélesek, kerekded vese alakúak, válluk mélyen szíves, nyelük 7-10 centiméter hosszú, rozettaszerűen helyezkednek el. Az 5-20 centiméter hosszú, indás, víz alatti szárakon új rozetták fejlődnek. A gyökérzet szabadon lebeg a vízben. Víz alatti levelek nem fejlődnek. A növény kétlaki. Virágai mintegy 2 centiméter átmérőjűek, 3 zöld csészelevélből és 3 fehér, tövén sárga sziromból állnak. A porzós virágok többnyire hármasával találhatók a két buroklevél hónaljában, a termős virágok magánosak, egy buroklevéllel.

A békatutaj álló- és lassan folyó, többnyire mészben szegény vizekben, például holtágakban, mocsarakban nő, így épp ideális számára a Tisza-tó. 

Szólj hozzá!

10 fontos dolog, amit tudnod kell a Tisza-tó körbe bringázásához

2015. október 06. 10:57 - A.g.o.r.a.

A Tisza-tónál nagyon jó kerékpározni, mert nem csak könnyű a terep, de rengeteg látnivalót és izgalmas programot is bele lehet sűríteni egy napba úgy, és még mindig kényelmes tempóban haladunk. Családdal a kis kört, edzettebbeknek viszont már a nagy kört is érdemes bevállalni. Lássuk most a 10 legfontosabb dolgot! 

_dsc7035.jpgKÉP: ©Magyar Turizmus Zrt - itthon.hu 

1. Kerékpárral végig, autóval szinte teljesen végig a gát koronáján kialakított úton tudsz haladni, így folyamatosan gyönyörködhetsz a vízben, a tájban.

2. A kerékpárút hossza 65 km. Kis körnek hívjuk azt az utat, amikor nem egy teljes kört teszünk meg, hanem Poroszló és Tiszafüred között a 33-ason levágjuk az utat - ez mintegy 70 km. Nagy kör pedig amikor tényleges kört megyünk, és mindezt megfejeljük egy izgalmas kompozással is. Poroszlótónál nem tekerünk át a 33-ason, hanem az ároktői kompig a westernesebb földúttal borított töltésen vagy közúton juthatunk el. Átkompozunk Tiszacsegére, és onnan jutunk vissza Tiszafüredre. 

3. Az kis kör kerékpárral laza tekerés mellett is kényelmesen megtehető 3-3,5 óra alatt. A nagy körre  szánjunk egy napot. 

4. Autóval 30 km/óra a megengedett maximális sebesség a gátkoronán. Biztonságosan lehet a kevés forgalom mellett családosan is nekivágni az útnak. 

5. Gépjárművel a vízoldalon lehet csak parkolni! Pihenésnél a kerékpárokat se hagyjátok szanaszét, a közlekedőket ne akadályozza. 

6. Szezonban már az abádszalóki strand miatt sem kell letérni a gátról, korábban a település felé kellet kerülni.

7. Az északi oldalon a körei strand, a dinnyésháti strand, a sarudi élményfalu és a poroszlói strand miatt is le kell térni a gátról, de csak gépjárművel, a kerékpáros forgalom zavartalan.

 8. A 33-as főúton nincs külön kerékpárút: az autósok a kerékpárosokra figyeljenek, a bringások pedig az autóforgalomra. Ez a 7 km-es szakasz azonban csak egytizede a Tisza-tó megkerülésének.

9. Feltétlenül állj meg Tiszafüreden a szabadstrandon csobbanni, Tiszaörvényben a gát melletti HelloHalban halat enni, Kiskörénél pedig a hallépcsőt megnézni.

10. A kerékpárral és gyalog a töltésen közlekedni természetesen ingyenes, használatáért sehol sem kell fizetni! Gépjárműveknek viszont engedélyköteles. Engedélyekről és az engedély áráról itt lehet olvasni. 

tiszato_terkep.jpg

KÉP - ©Tisza-tavi Túraközpont - turakozpont.tiszato.hu

Szólj hozzá!

Díjat kapott az Örvényi Pákász Tanösvény

2015. szeptember 29. 16:39 - A.g.o.r.a.

Az Örvényi Pákász Tanösvény sikeresen szerepelt az ökoturisztikai bemutatóhelyek számára kiírt pályázaton, és tanösvény kategóriában a III. díjat nyerte el. A Szabics Kikötő csapata ezzel már másodszor szerepelt sikeresen ezen a pályázaton, hiszen 2011-ben a Tiszavirág Ártéri Sétaút nyerte meg a tanösvények versenyét.

pakasztanosveny.jpg

Az Örvényi Pákász Tanösvény 12 állomásának segítségével ismerhetjük meg a pákászéletet, ennek a már-már elfeledett mesterségnek a rejtelmeit, és a pákászok által járt ártéri erdő csodáit is. A pákász tanösvényen megtudhatjuk, hogy kik voltak a pákászok, vajon miért nevezték őket a lápok mindentudóinak vagy honnan ered maga a pákász kifejezés, de az is kiderül, hogyan lehet háló nélkül halat fogni.

Az ártéri erdő labirintusában barangolva kipróbálhatjuk például a lápon járást, úgy, hogy lábunkra húzzuk az Örvényi Pákász hétmérföldes csizmáját. Lehet nádsípot készíteni, célba dobni sárgolyóval vagy játszhatunk  a csontcsikóval. Elidőzhetünk a pákásztanyán távol a város zajától, ahol valóban a természet részévé válhatunk. 

Örvényi Pákász Tanösvény a Facebookon 

Szólj hozzá!

Nagykörű (is) Magyarország legízletesebb úti célja!

2015. szeptember 29. 15:40 - HelloHal

Nagykörű és térsége bekerült Magyarország „legízletesebb” úti céljai közé, és hogy mivel érdemelte ezt ki, arról mindannyian meg is bizonyosodhatunk, hiszen most hétvégén (október 3-án) lesz a Nagykörű legnagyobb ünnepe, a NAGY BEFŐZÉS! 

Nagykörű -  melynek, ha nem is eposzi, de mindenképpen találó jelzője az, hogy Magyarország Cseresznyéskertje - idén pályázott és nyert az EDEN ,,Kiváló Európai Desztinációk’’  versenyén, ahol a kiemelt téma ez alkalommal a magyar gasztronómia volt. „Egy csipet Magyarország" címmel olyan térségi turisztikai úti célokat kerestek és díjaztak, amelyek helyi gasztronómiai kínálatukhoz kapcsolódó turisztikai kínálatukat magas színvonalon mutatják be a turisták számára. Bővebben az EDEN pályázatokról itt lehet olvasni! 

nagykoru_kep.jpgFotók: ©nagykörű.hu

Nagykörű az EDEN Magyarország eddig valamennyi pályázatán sikeresen szerepelt, idén pedig 19 pályázó közül a legjobb 5 közé került be "Tiszamenti fazékles” című pályázatával.

Tovább
Szólj hozzá!

Minden infó a Tisza-tavi kerékpárkölcsönzésről

2015. szeptember 11. 14:23 - HelloHal

Mindig nagy dilemma, hogy ha kerékpározni megy egy nagyobb társaság, de nincs mindenkinek sajátja, vagy problémás lenne áthurcolni a fél országon, vajon könnyedén sikerül-e bérelni a helyszínen vagy próbáljuk megoldani másképp a dolgot. Szerencsére a Tisza-tónál a kerékpárbérlés pont az a téma, ami nem jelenthet problémát. Viszont ennek ellenére is folyamatosan fejlesztik a hálózatot, sőt, májustól az új kerékpáros centrumot is birtokba vehetjük.

tisza-to_kerekparosok.jpg

Fotó: Magyar Turizmus Zrt.

A kerékpárkölcsönzést ugyanis letudhatjuk a Tisza-tavi Túraközpont Hálózat tagjain keresztül. Közvetlen tóparti tagjai a hálózatnak (természetesen több, a tótól távolabbi pontok is léteznek) a Fűzfa Pihenőpark Poroszlón, a sarudi Eurostrand Kemping, a kiskörei Ezüsthorgony Hotel, Tiszafüred-Örvényben a Szabics kikötő és a Kormorán kikötő. 

Ezek mindegyikében lehet kerékpárt kölcsönözni, illetve különböző kiegészítőket, felszereléseket bérelni, többek között például gyerekülést is. A legtöbb helyen térképhez is hozzá lehet jutni. Ami a szervizellátottságot illeti: gyorsszerviz mindenhol van, plusz az Ezüsthorgony Hotelben komolyabb szervizbázist is kiépítettek az üzemeltetők.

Kerékpáros Centrum májustól! 

10-15 kilométerenként tehát találni kerékpárkölcsönzési lehetőséget, de egyelőre csak az Ezüsthorgony és az Eurostrand között működik az a lehetőség, hogy a bérelt kerékpárt a másik helyen ott tudjuk hagyni. Mivel a túrázók kifejezetten szeretnek például kerékpárral menni és kenuval hazatérni a végső cél az, hogy bárhol bérelhető és letehető legyen a bringa. Ez valósulhat meg, amikor belép a rendszerbe a Tisza-tavi Kerékpáros Centrum, ami összekapcsolódik a túraközpontokkal.

d_bj20151124002.jpg

d_bj20151124010.jpg

d_bj20151124006.jpgMTI Fotó: Bugány János

Ebben az új létesítményben lesz:

  • Kölcsönző (prémium kerékpárok, országúti kerékpárok, sisakkamerák, GPS készülékek, stb.)
  • Szerviz, mobil szerviz, cserekerékpárok biztosítása
  • 8 kiszolgálópont a tó körül, bárhol bérelhetők és leadhatók a kerékpárok
  • Parkoló, zuhanyzó, zárható öltözőszekrények, pihenősziget
  • Büfé, kávézó, kerékpáros látványterasz
  • Hajózási és transzfer lehetőségek
  • Túraszervezés, túravezetés, rendezvényszervezés

Megoldott lesz a parkolás is. A központtól megépül a kerékpárút a karcagi vasút mentén, mely kikerüli a füredi szabadstrandot és az Albatrosz Kikötőnél becsatlakozik majd a jelenlegi gátkoronán haladó kerékpárútba.

Jelenleg egyetlen egy ponton mérik a kerékpárosok számát, a kiskörei erőmű hídján, de csak az itt áthaladókat, eszerint 20.000 kerékpáros teker át ezen a ponton évente, de tudjuk jól, hogy sokan nem mennek körbe, csak Tiszafüredtől Abádszalókig és vissza, illetve Poroszlóról Kisköréig és majd szintén vissza. A turisztikai szakemberek szerint 40-50 ezer körül lehet a kerékpárosok száma egy évben. A Kerékpáros Centrum elkészültével pontosabb monitoring válik elérhetővé.

A gátkoronán haladó kerékpárút biztonságosabbá tétele is napirenden van, hiszen fontos, hogy a családi kerékpározás központja lehessen a Tisza-tó. Folynak tárgyalások arról, hogy csak a horgászhelyek megközelítése történhessen a gáton személygépkocsival, így a lehető legkisebb mértékűre csökkenhet a gépjármű forgalom.

Ami a 33-as utat illeti, Tiszafüredtől a Tisza-hídig most megépül a kerékpárút, de a Poroszlóig tartó szakasz kiviteli tervei is elkészülnek rövidesen, így az újabb útfejlesztési forrásokból jó eséllyel épülhet meg a kerékpárút ezen a szakaszon is.

10 fontos dolog

a Tisza-tavi kerékpártúrákról

 

 

Szólj hozzá!

Ilyen a Tisza-tavi Vízi Sétány ősszel

2015. szeptember 03. 11:23 - HelloHal

Újdonság Tisza-tavi Vízi Sétány életében, hogy 9 év után a Hortobágyi Nemzeti Park vette át a sétány üzemeltetését, így ebben az évben néhány plusz látnivaló is bekerült az útvonalba, melyekről itt írtunk korábban. A Vízi Sétány őszi jellegzetességei azonban alapvetően nem változtak. Lássuk, mit láthatunk ebben az évszakban a másfél kilométer hosszan a tófelszín fölé benyúló pallóúton! 

tisza-to_vizi_setany3.jpg

A tanösvényen egy 1500 méter hosszú pallóúton sétálva nyerhetünk betekintést a Tisza-tó növény- és állatvilágába, melyet a nemzeti parkkal szerződött kikötőkből csónaktúra formájában közelíthetünk meg. A sétányon elindulva már a tó korábban megközelíthetetlen, vadregényes területére is eljuthatunk a pallóúton, ahol végig információs táblák és madármegfigyelő tornyok segítik az élőlények felismerését.

Tovább
Szólj hozzá!

Elsodort falvakról mesél az Óhalászi-Holt-Tisza

2015. szeptember 02. 12:01 - HelloHal

A horgászok és a természetet kedvelők egyik kedvenc helye az Óhalászi-Holt-Tisza. Azt talán kevesen tudják, hogy a patkó alakú víz egykoron egy falut ölelt körbe és a holtág tulajdonképpen morotva. Aki még nem tudja, mi fán terem a morotva, az most az egykori Tiszahalász nevezetű falu példáján biztosan megérti. Vágjunk is bele! 

bal-jobbag.png

Tovább
Szólj hozzá!